Traductor

jueves, 27 de noviembre de 2014

PLA TIC I PLA TAC



Què és el pla TIC?

El pla TIC és un instrument de planificació integrat en el projecte educatiu que persegueix fonamentalment el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital, i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d'ensenyança.

El pla TIC s'entén com un document que conté els acords arribats en el centre respecte als objectius generals del plà, les estratègies de dinamització i gestió dels recursos tecnològics i la inclusió de les TIC en les diferents concrecions curriculars.

Les decisions preses en aquest document, contribueixen també al desenvolupament e la resta de les competències bàsiques, especialment, a la competència per aprendre a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana.

Per tant, aquest pla suposa una escola que defineix expectatives, metes, continguts i accions relatives al paper futur de les TIC en l'ensenyança i l'aprenentatge.
Aquest pla és el resultat de pensar " anem a parlar tots una mica sobre el què hem de fer amb tots aquests ordinadors que ens han donat, què necessitem i com podem saber so ho estem aconseguint". Es tracta de posar-nos més o menys d'acord tots sobre què farem amb les TIC a l'escola per anar tots cap a una mateixa direcció i que ningú quedi enrere.

Algunes característiques del pla TIC perquè aquest funcioni correctament:

  • Incloure objectius clars: el centre ha de reflectir de forma explícita una visió de conjunt de les seves expectatives, metes i objectius respecte les TIC, a curt, a mitjà i a llarg plaç.
  • Estar contextualitzat: ha de tenir en compte les característiques del context de les TIC del centre. Serà fonamental realitzar un diagnòstic previ que possibiliti conèixer l'estat actual de les TIC en el centre per a identificar els seus punts forts i dèbils que determinaran la formulació d'objectius.
  • Ser viable i flexible: la formulació d'objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d'avaluació.
  • Estar consensuat: ha de perseguir l'adopció del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa. Poder portar-lo a terme, depèn en gran mesura de les estratègies utilitzades en la seva elaboració Si des d'un principi es compta amb la participació de tots els sectors, el nivell d'èxit augmentarà.


Què és el pla TAC?


El pla TAC, és un projecte que realitzen els centres educatius amb l'objectiu d'analitzar el nivell d'implementació de les TIC en el seu centre educatiu, i així poder planificar la seva inclusió de forma generalitzada. 

En aquest pla s'han d'assenyalar les prioritats i possibilitats, i es distribueixen les tasques a realitzar de forma temporal. Finalment aquest pla requereix una avaluació programada constant, que permetrà reestructurar el projecte i establir un feed - back, si és necessari. 
Així doncs, el pla TAC aporta una declaració de principis i d'objectius, defineix les prioritats i actuacions i estableix uns mecanismes de seguiment, basats en indicadors observables que han de permetre avaluar els guanys del procés.

Aquest pla és un instrument per a formalitzar la governança de la tecnologia des l'autonomia de centre i del PE. És una forma de direcció on la presa de decisions es fa a partir de la responsabilitat compartida en diferents àmbits: equip directiu, coordinació pedagògica, coordinador/a TAC  o comissió TAC, caps de departament...és a dir que la concepció i l'aplicació del pla es va elaborant i gestionant de forma capil·lar per tal d'involucrar tota la comunitat educativa, però la funció de l'equip directiu és clarament de lideratge i d'impuls de tot el procés.


Fases del pla TAC

1.     Definició de la visió del centre pel que fa a les TAC d’acord amb les especificitats del Projecte educatiu del centre, la normativa vigent i per a un termini temporal concret. 
2.     Diagnòstic de la maduresa digital del centre (tant en l’àmbit curricular com els usos de gestió, l’organització, etc.). 
3.     Definició dels objectius. 
4.     Planificació de les prioritats.
5.     Identificació dels recursos necessaris. 
6.     Assignació de tasques i responsabilitats als diferents actors.
7.     Aplicació del Pla.
8.     Avaluació del procés i establiment de nous objectius.






No hay comentarios:

Publicar un comentario